Elena, Marit en Nastasía

Drenthe telt verrassend veel jonge, beginnende singer-songwriters en andere muzikale talenten, die graag laten horen en zien wat ze kunnen, vooral ook aan wie hen nog niet kent.

In samenwerking met Stichting Kunst & Cultuur Drenthe-Groningen heeft De Speulkoel talenten uitgenodigd, die op het bevrijdingsfestival in Assen het publiek ook al verrasten. Elena en Nastasía. We hebben ook Marit Nygard uitgenodigd, die eerder al eens als jong talent in de Speulkoel optrad en zich verder heeft ontwikkeld (zoek haar vooral eens op in youtube).

Zang met alleen een gitaar of met een kleine band: juist in de intieme sfeer van het openluchttheater van Anloo kunnen de bezoekers optimaal genieten van deze artiesten.

Drie optredens in één programma, zondag 21 juni, van 14.30 uur tot 17.00 uur.

Groninger troubadour

De Groninger troubadour Jan Henk de Groot, bekend van liedjes als Kielsterachterweg en Noar Stad, heeft de gave om de kleine en grote dingen in het leven in een liedje te verpakken. Authentiek en herkenbaar voor de luisteraar. In de Speulkoel zal hij zijn mooiste liedjes akoestisch ten gehore brengen. Volgens het Dagblad van het Noorden: een geweldige entertainer, zanger en verhalenverteller die zijn publiek meeneemt op reis door zijn leven en op meerdere niveaus weet te raken; baldadig, grappig en ontroerend. Dat belooft een prachtige zondagmiddag, 24 mei in de Speulkoel.

Doedelzak & dansen uit Schotland

.

Stap in de wereld van Schotse muziek en dans, zondagmiddag 3 mei in de Speulkoel!
Met HighlandDancing.nl maak je een interactieve reis door het prachtige Schotland. Laat je meeslepen door ritme, traditie en verhalen, en ontdek hoe deze eeuwenoude dansvorm nog altijd springlevend is. En: je kunt het zelf ervaren! Je wordt uitgenodigd om een aantal karakteristieke passen mee te doen en zo de magie van Highland Dancing van dichtbij te beleven. Een verrassende, interactieve belevenis vol energie en plezier — voor jong en oud.

Hartverwarmend benefiet-concert

Voor een witte kerst kwam de sneeuw wel wat te laat, het jaar 2025 is inmiddels toch echt ten einde. Ook voor Rondom Magnus / de Speulkoel, die ter afsluiting van het seizoen een bijzonder kerstconcert had georganiseerd.
in de eeuwenoude, sfeervolle en goedgevulde Magnuskerk kwamen de a-capella gezongen, deels eeuwenoude liederen in kerstsfeer van projectkoor Sotto Voce prachtig tot hun recht en ook de veelzijdige muziek van koperkwintet Der BrAass  klonk schitterend.Jan Siebo Uffen completeerde de avond met gedichten en met ervaringen uit zijn eigen jeugd. Die verhalen waren goed te relateren aan de bestemming van de opbrengst van dit benefietconcert: de Stichting Leergeld Noord-Drenthe, die hiermee kinderen helpt van gezinnen in de gemeente Aa en Hunze. Ook in ons land leven veel kinderen onder de armoedegrens. Zij kunnen niet meedoen aan activiteiten die voor hun leeftijdsgenootjes heel normaal zijn, omdat er niet genoeg geld is. Voor deze kinderen uit gezinnen met geldzorgen in Noord Drenthe zet de stichting zich in. Zij worden geholpen, met schoolspullen, sport, een laptop, fiets of een verjaardagscadeau. Ouders en verzorgers kunnen zo het beste aan hun kind geven, en elk kind kan meedoen!
Vrijwillige bijdragen van het publiek, contant ‘in de melkbus’ en via een QR-code, leverden een heel mooi bedrag op: € 733,-.  Voorzitter Lia van der Veen overhandigde deze opbrengst aan Marjon Wei, bestuurslid van de stichting Leergeld noord Drenthe afdeling Aa en Hunze. 

Klassiek en mééér…

Ons openluchttheatertje is natuurlijk een prachtige plek voor mooie optredens. Maar als het koud en nat is wijken we graag uit naar de historische Magnuskerk. Zeker klassieke muziek komt daar geweldig goed tot zijn recht. Het DAT-trio gaf daar op 26 september een geweldig concert. We kondigden dit aan als ‘klassiek & méér’ – en dat ‘meer’ was een zeer terechte toevoeging! Opzwepende Hongaarse vioolmuziek, maar ook een verstilde japanse fluit kwamen aan bod. De goedgevulde kerk was laaiend enthousiast.

Hoog spel in de Speulkoel…

Een campinghouder die zijn pizza-over inzet als dierencrematorium en onverwachte winst-mogelijkheden ziet: hilarische situaties in de door Crescende met veel vaart gespeelde tweeakter van Marianne Braam-Vos. En daarna improvisatietheater door de toneelgroep Borger: verrassend welke resultaten een simpele aangereikte spelopdracht kan opleveren.
Dubbel genieten dus, bij de laatste openluchtvoorstelling van dit jaar in de Speulkoel. Of zeg maar: driedubbel genieten; want het prachtige weer deze middag maakte het feestje compleet.

Twee bedrijven én improvisatie

Toneelliefhebbers kunnen zondagmiddag 28 september hun hart ophalen. Dan wordt in de Speulkoel een twee-akter gespeeld door Crescendo uit Gieterveen. En vervolgens is er een groep uit Borger die zich heeft gespecialiseerd in improvisatie-theater en die zal het publiek zeker verrassen.

LET OP: HET PROGRAMMA BEGINT OM 14.30 UUR.

Wilde Akkers in de Magnuskerk

Bar herfstweer, zaterdag 13 september. Niet bepaald ideaal voor een openluchtconcert. Gelukkig bleek op de valreep de Magnuskerk in Anloo tóch beschikbaar. En daar kwam het wervelende én ingetogen, super afwisselende optreden van Wilde Akkers geweldig goed tot zijn recht. Een prachtige voorstelling voor een opgetogen en enthousiast publiek.

Klik hier voor een video-impressie van dit mooie optreden.